Mroczne widmo

Celebration Chicago 2019: Panel z okazji 20-lecia „Mrocznego widma”

12

Wśród paneli filmowych, dotyczących starszych produkcji, jeden był szczególnie ważny. Panel z okazji 20-lecia „Mrocznego widma”. Można go obejrzeć poniżej, zaś pod filmikiem kilka najważniejszych ciekawostek.



Panel poprowadził Warwick Davis. Na początku przyszli goście zajmujący się technicznymi aspektami filmu: John Knoll, Matthew Wood, Jean Bolte i Doug Chiang. Knoll i Bolte z ILM bardzo chwalili Epizod I, podkreślając, że to jeden z najważniejszych filmów w historii efektów specjalnych. To co tam stworzono, do dziś pozostaje dużym osiągnięciem, także dla ludzi pracujących w branży. Knoll wspominał, iż praca z Georgem Lucasem polegała na przejrzeniu 3500 scenopisów, z których każdy zawierał przynajmniej jeden fragment, którego nie dało się normalnie zrealizować. Zaś jeśli chodzi o ilość modeli czy miniatur, Knoll przypomniał, że w Epizodzie I wykorzystano ich więcej niż w całej klasycznej trylogii razem.

Jean Bolte, która zajmowała się malowaniem postaci cyfrowych (ich ubraniami i skórą) mówiła, że w pracy grafika był to przełom. Nie rewolucja, bo ta zaczęła się wraz z „Parkiem Jurajskim”, ale istotny przełom. Wciąż jest dumna z Jar Jara, Sebulby, czy Watto.

Doug Chiang wspomina, że na pierwszym spotkaniu z Georgem Lucasem właściwie nie wiedział, co go czeka. Flanelowiec przeszedł od razu do rzeczy, pewne pomysły już miał. Chiang notował wszystko na serwetce.

Matthew Wood dobrze wspominał tworzenie dźwięku do podracera Sebulby. Musiał nagrać wiele różnych silników, w końcu uznał, że potrzebuje też Ferrari. Wood mówił też, że Lucas lubił wykorzystywać pracowników jako statystów. I tym samym w kilku scenach Wood zagrał Biba Fortunę. Normalnie grał go Alan Ruscoe, ale George potrzebował dokrętek, zobaczył Wooda i powiedział, że on wygląda dość przerażająco, więc ubrali go w kostium i zagrał kilka scen.

Takie wykorzystywanie znudzonych współpracowników potwierdzają też Warwick Davis i John Knoll. Warwick miał przerwę w Tunezji, zamiast siedzieć w hotelu poszedł na plan, George kazał mu iść do garderoby i ubrać się tak, by wyglądał inaczej niż w innych scenach i gdzieś stać. Knoll zaś sam poprosił o małą rolę Lucasa. Widzimy go w czasie bitwy o Naboo, którą Knoll nadzorował. Gra jednego z pilotów. Ponieważ jako jedyny miał brodę, więc był rozpoznawalny. Lucas kazał go zabić, tak by widz widział, że nikt ważny nie ginie.

Ray Park przyznał, że poza Maulem też gra jedną rolę, właśnie w podobny sposób. Widać go przez chwilę jako strażnika, który wraz z Padme i resztą szturmuje pałac na Naboo. Ray przyznał też, że miał własny pomysł na temat Maula. Gdy go grał słuchał głównie utworu „Firestarter” zespołu Prodigy.

Ian McDiarmid żartował sobie z powrotu do Epizodu IX, wspominał swój angaż i opowiadał raczej znane już anegdotki. Choćby o tym, że nigdy mu nie powiedzieli, iż Darth Sidious i Palpatine to jedna i ta sama osoba. Musiał do tego dojść sam. Była to też tajemnica na planie. O tym, że gra obie postaci, dowiedział się w pierwszy dzień zdjęciowy, ale już na przykład Liam Neeson zorientował się dopiero na premierze. Obie inkarnacje były oznaczone innymi numerkami (każda postać ma taki). Dodatkowo Lucas powiedział mu, żeby jedna z tych postaci była maską, takimi soczewkami kontaktowymi.

Na panelu był też Anthony Daniels oraz Ahmed Best, który podobnie jak Kelly Marie Tran na panelu o „The Rise of Skywalker” został uhonorowany specjalnymi brawami (w ten sposób fani chcieli zadość uczynić przykremu wyznaniu aktora). Tu fani wręcz skandowali jego imię. A Lucas przyznał, że Jar Jar jest jedną z jego ulubionych postaci.

Na koniec był też krótki filmik od George’a Lucasa. Przyznał on, że choć „Mroczne widmo” nie było kręcone w całości cyfrowo, część scen nagrywano z użyciem tej technologii. Tym samym film był przełomowy w jeszcze jednym aspekcie.

Warwick Davis wróci jako Wicket? [Prima Aprilis]

10

Ostatnio sporo dzieje się w kwestii Epizodu I. Podobno zdjęcia do filmu miałby rozpocząć się w ciągu miesiąca, jednak fani w internecie są nastawieni do tego sceptycznie, gdyż Lucasfilm nie ogłosił jeszcze nawet pełnej obsady. Właśnie - jeżeli chodzi o plotki obsadowe: źródła donoszą, że Warwick Davis może powrócić do roli Wicketa. W filmie miałby być postacią epizodyczną, którą Anakin i postać grana przez Ahmeda Besta (o nim pisaliśmy w ubiegłym tygodniu) spotkają podczas misji zwiadowczej na księżycu Endora. Czy ta plotka się sprawdzi? Tego dowiemy się pewnie w dniu premiery.



Fani zaczynają także zastanawiać się nad tytułem nowego filmu Po sieci krążą chociażby „A New Dawn” i „The Phantom Menece”, jednak George Lucas, zapytany przez dziennikarza o ich autentyczność, odpowiedział tylko: „Wciąż się nad tym zastanawiam, jednak ostateczną decyzję podejmiemy pewnie dopiero po zakończeniu zdjęć”.

Epizod I otworzy nową trylogię Gwiezdnych wojen w maju 1999. Już wkrótce dowiemy się m.in. dlaczego Anakin przeszedł na Ciemną Stroną, a także jak rebelianci wykradli plany Gwiazdy Śmierci. Oczekiwania są ogromne i niemal na pewno nie będziemy zawiedzeni.

P&O 322: Czemu wyliczacie trajektorię podracerów?

6



Dziś pytanie techniczne. Odpowiada David Dozoretz, Previsualization Supervisor z ILM.

P: Co to znaczyć „wyliczyć trajektorię” w sekwencji podracerów?

O: Jak w każdej animacji 3-D, artysta musi powiedzieć komputerowi, gdzie znajdują się wirtualne obiekty (tak kamera jak i podracer Anakina), w pierwszej klatce ujęcia, w ostatniej, a także w kluczowych między nimi. Program do animacji uzupełni pozostałe klatki. Ten proces przypomina technikę „in-betweening” w tradycyjnej animacji.

P&O 320: Czy były cięcia scenografii ze względu na budżet lub czas?

4



Dziś kolejne pytanie o „Mroczne widmo” do Gavina Bocqueta, scenografa prequeli.



P: Czy były jakieś scenografie lub projekty, które rozważano do Epizodu I, a które zostały odrzucone ze względu na ograniczenia czasowe i budżetowe?

O: W czasie zdjęć nigdy nie porzucasz scenografii czy jej projektu z powodu czasu czy budżetu. Raczej wypracowujesz inny sposób by rozwiązać problem. Jest wiele sposobów by rozwiązać dany problem i prawdę mówiąc jednym z głównych zajęć scenografa jest umiejętność zasugerowania dróg jak osiągnąć to, czego wizualnie wymaga scenariusz, jednocześnie uwzględniając ograniczenia czasowe i ekonomiczne. Jedynym powodem, który usprawiedliwia porzucenie scenografii są zmiany w scenariuszu czy historii.

P&O 318: Jak Anakin wleciał do okrętu Federacji Handlowej?

5



Dziś kolejne pytanie tłumaczące aspekty „Mrocznego widma”, jednocześnie łącząc je z grami około filmowymi.

P: Jak dokładnie w „Mrocznym widmie” udało się Anakinowi przelecieć przez tarcze okrętu kontroli droidów?



O: Moglibyśmy powiedzieć, że wlot do hangaru nie jest objęty tarczami, ale to byłoby zbyt łatwo no i oznaczałoby, że taktycznie jest to głupie ze strony Federacji Handlowej. Zamiast tego warto zobaczyć jak rozgrywają się wydarzenia. Eskadra Bravo namierza generator tarcz okrętu kontroli droidów, ale tarcza wokół generatora okazuje się zbyt silna by ją zniszczyć, a tym samym przeprowadzić atak na centralny mostek. Jednak w grze Battle for Naboo porucznik Gavyn Sykes (Bravo 6) niszczy tarczę i promień ściągający chroniące wejście do hangaru, przez który z kolei wlatuje Anakin i dociera do głównego reaktora okrętu.

P&O 306: Co ty w ogóle robisz na planie?

8



Jak widać zaciekawienie fanów potrafi budzić nawet obecność pewnych osób na planie. Tym razem pytanie dotyczyło „Mrocznego widma” i Robin Gurland, odpowiedzialnej za castingi.



P: Po tym jak skończyłaś szukać aktorów do Epizodu I, wciąż byłaś na planie w trakcie produkcji. Możesz nam powiedzieć jaka była wówczas twoja rola i co robiłaś podczas post-produkcji?

O: Z powodu dużej liczby aktorów głosowych, przeprowadzałam casting do tych ról podczas zdjęć do filmu. W tym czasie kontynuowałam też prace nad rolami, które wymagały znalezienia zastępstwa z powodu konfliktu harmonogramów aktorów. Zaś w post-produkcji pracowałam z zespołem dźwiękowców, gdy mieli swoje sesje ADR.

P&O 301: Kim jest osoba w kapturze za Amidalą w Senacie?

18



Kolejne pytanie o „Mroczne widmo”.

P: Kim jest osoba w kapturze siedząca w senackiej gondoli Naboo w Epizodzie I. Trochę mi wygląda na Dartha Sidiousa.





O: Jeśli przyjrzysz się bardziej, zauważysz, że to jedna z dworek królowej Amidali. Eirtaé i Rabé nosiły ciemne płaszcze, gdy towarzyszyły jej w senacie.

P&O 298: Która scenografia była najtrudniejsza?

5



Dziś kolejne z pytań do Gavina Bocqueta, tym razem dotyczące „Mrocznego widma”.



P: Która z nadzorowanych przez ciebie scenografii konstruowanych na potrzeby Epizodu I stanowiła największe wyzwanie?

O: Każda ze scenografii była trudna, ponieważ staraliśmy się zarówno stworzyć nowy świat i nowe środowisko, ale w taki sposób, by dla widza były one wiarygodne. Małe scenografie czasem są najtrudniejsze, zwłaszcza gdy kręci się tam zbliżenia i każdy ze szczegółów ma znaczenie, z kolei większe plany zdjęciowe są wyzwaniem, właśnie ze względu na wielkość. A gdy pracujesz na lokacji, w takim miejscu jak Tunezja, wtedy masz jeszcze dodatkowe trudności, z którymi się musisz mierzyć, bo ciężko pracuje się na pustyni.



K: Większość scenografii zbudowanej w Tunezji została zostawiona na pustyni. Dzięki temu jest szansa, by to co przetrwało zobaczyć na własne oczy. Niestety nie były one budowane z trwałych materiałów, dodatkowo nikt tam specjalnie się nimi nie zajmuje, więc ulegają erozji. Choć czasem fani sami starają się je odrestaurować, tak by kolejne pokolenia fanów-podróżników miało szanse zobaczyć te lokacje na własne oczy. O lokacjach tunezyjskich pisaliśmy tutaj, zaś listę pozostałych lokacji, które opisywaliśmy znajdziecie tutaj.

P&O 295: Jak projektowaliście stadion?

6



Dziś pytanie do Douga Chianga o inspiracje i szczegóły techniczne projektowania „Mrocznego widma”.



P: Jedną z najbardziej niezapomnianych sekwencji „Mrocznego widma” są Podracery. Jak zaprojektowaliście stadion?

O: Stadion został rozwinięty wokół pomysłu, że mieszkańcy Tatooine poświęcają swoje niewielkie zasoby, by zbudować dużą architektoniczną strukturę w istniejącym krajobrazie. W przypadku stadionu pomyślałem, że byłoby cudownie móc wyrzeźbić go ścianie płaskowyżu. Ten pomysł pasował do realiów ustanowionych domostwem Luke’a w pierwszych „Gwiezdnych Wojnach”.

Natomiast hangar rozwijaliśmy z moich inspiracji w których podracery bardzo przypominały konie. Więc na początku narysowałem linie, które przerodziły się w bramy i indywidualne stoiska, podobne do tych które można zobaczyć na torach wyścigów konnych. Ostateczna wersja hangaru zawiera ten pomysł ze stoiskami, ale projekt jest oparty na czymś, co wszyscy lepiej znamy.

„Mroczne widmo” jutro w Polsacie

74



Tym razem saga „Gwiezdne Wojny” po latach wraca do Polsatu. Zaczynamy oczywiście od I Epizodu, czyli „Mrocznego widma”. Emisja planowana jest na piątek, 6 lipca 2018 o godzinie 20:05 a jej powtórka na niedzielę, 8 lipca 2018 o 10:25. Jednocześnie film będzie można oglądać także w Polsat HD.



Początek słynnej gwiezdnej sagi. Dwaj rycerze Jedi Obi-Wan (Ewan McGregor) oraz mistrz Qui-Gon Jinn (Liam Neeson) przylatują na planetę Naboo, aby zażegnać konflikt z Federacją Handlową. Okazuje, że konflikt jest tylko przykrywką do inwazji na planetę. Rycerze Jedi ratując królową Amidalę zatrzymują się na planecie Tatooine, gdzie poznają obdarzonego mocą młodego niewolnika - Anakina Skywalkera.

„Mroczne widmo” to pierwszy chronologicznie film otwierający sagę. Wyreżyserowany i napisany przez George’a Lucasa miał premierę w 1999. Występują: Ewan McGregor, Liam Neeson, Natalie Portman, Jake Lloyd, Keira Knightley, Frank Oz, Samuel L. Jackson, Pernilla August, Anthony Daniels, Kenny Baker, Ahmed Best, Brian Blessed, Andy Secombe, Silas Carson, Ray Park i Ian McDiardmid. Muzykę skomponował John Williams, a zdjęcia David Tattersall.

Kolejny epizod zobaczymy tydzień później.

Archiwum wiadomości dla działu "Mroczne widmo"

Loading..

Ustawienia


Ustaw kolejność w prawej i lewej sekcji.
Możesz przesuwać elementy również pomiędzy nimi.