Forum

Jaka będzie przyszłość gier ? ...

Przeglądając ostatnio przy kawie ulubione portale, natknąłem się i na taką petycję https://www.cdaction.pl/news-55047/list-otwarty-do-ministerstwa-finansow.html, która w sumie sprowokowała mnie do napisania kilku zdań w temacie, bo nie ma co ukrywać, sprawy nie idą w dobrym (dla graczy) kierunku. Ostatni masowy hejt związany z Blizzardem a także zapowiedzi przeniesienia wszystkich tytułów na platformy mobilne https://www.eurogamer.pl/articles/2018-11-06-blizzard-planuje-przeniesienie-wszystkich-swoich-marek-na-platformy-mobilne, dla rycerzy pecetowych jest niczym koniec ich (grywalnego) świata. Biorąc pod uwagę coraz większy udział segmentu mobilnego w grach nasuwa się pytanie czy właśnie tego naprawdę chcą gracze ?, czy jest to powoli lecz konsekwentnie nam narzucane, a co gorsza - wydaje się, że w dłuższej perspektywie będzie to growy standard. A może to jednak to https://www.youtube.com/watch?v=jCrwokezZ_Y, bo wszystko się zmienia i nic nie może być takie jak dawniej ? ... wyraźne odpuszczenie dużych fabularnych produkcji, na rzecz miałkiej choć sieciowo dynamicznej fabuły i obudowanie tego wszelkiego rodzaju sprytymi płatnościami - bo oczywiście nikt nikogo nie zmusza , ale mechanizm ten jednak działa, i to jak !. Krótkie, nierzadko bezpłatne (bo w cenie podstawki czy też "sizonpasa") dodatki oferujące maksimum kilka zadań, czy tak to ma wyglądać ? ... To, co proponuje teraz wywołane z linków EA, i jeśli chodzi o ich ostatnie produkcje, to wyraźne nastawienie na zarabianie pieniędzy poprzez wszelkiego rodzaju transakcje gotówkowe. To, że tymczasowo - pod wyraźnym oburzeniem graczy wycofali się z tego w jednej z gier niczego nie zmienia - https://www.cdaction.pl/news-55050/spor-o-legalnosc-loot-boksow-w-polsce-mamy-komentarze-ea-oraz-osoby-ktora-zlozyla-doniesienie.html Nasuwa się więc i pytanie - czy w perspektywie najbliższych powiedzmy dziesięciu lat zostanie wywrócone wszystko do góry nogami, sprawiając, że szeroko rozumiany stream, mobilność, mikropłatności na każdym kroku za wszystko, czy to będzie standard ?, czy tak będzie wyglądać przyszłość (albo koniec) elektronicznej rozgrywki ? ...

Re: Jaka będzie przyszłość gier ? ...

To jest trudne pytanie. Widać na pierwszy rzut oka, że wielu graczom to nie w smak (Tobie, mi i pewnie połowie Bastionu). Jednocześnie aktualny model tworzenia gier na urządzenia mobilne oraz gier MMO, które można utrzymywać przez wiele lat bez wielkiego wkładu (Hearthstone, Overwatch, LoL, Dota, Fortnite, itd) przynosi OGROMNE zyski. Niestety stworzenie RPG dla pojedynczego gracza, w który każdy gracz zagra raz, góra 2 razy się nie opłaca finansowo. Po co robić skomplikowaną grę, zatrudniając do jej utworzenia setki pracowników przez lata, skoro można przez pół roku zrobić grę, która będzie zarabiać przez 5 lat?

To jest smutne, ale branża gier znalazła sposób na gry, które dają dużo pieniędzy i wymagają w miarę mało pracy. A gry, o których my marzymy wymagają w cholerę pracy i dadzą nieporównywalnie mniej pieniędzy.

po pierwsze

mógłbyś napisać to trochę czytelnie, akapity itd.

A jaka może być? Już dawałem tu ten obrazek
https://s.cdaction.pl/obrazki//nwz1_c0c56.png
mobilki mobilkami, ale tzw. gry-usługi... niestety, jest taka możliwość, skoro mówi o niej prezes Ubisoftu, firmy robiącej tego typu produkty chyba najmocniej obecnie na świecie.

Ogólnie jest idea krążąca by gracze nie płacili tylko raz za i tak dość drogi produkt, ale i wydawali forsę w dłuższej perspektywie. Z jednej strony są owe lótboksy, czy systemy kart, które wywołują opory i krytykę, z drugiej zyski z tego typu działalności są olbrzymie.

Dlaczego są? Bo ktoś to jednak kupuje, świadomie czy nie, zostawmy psychologię tego zjawiska.
Tak naprawdę na jednego ogarniętego gracza przypada 4-5, którzy nie wychylając się zapłacą mikro/makrotransakcję, bo... teoretycznie nie jest to duży pieniądz dla kogoś kto zarabia, a i uważam, że rozsądny dzieciak umiałby wygospodarować sobie odpowiednią kwotę kieszonkowego.


Jest jednak inny problem, bo gra-usługa wymaga nieustannego pilnowania, polerowania i rozwijania produktu, i to nie o jakieś lipne skórki (chociaż tutaj takiego CSa nic nie przebije), ale o minimalnie cięższą jakość. A jeśli wypuszczasz grę co roku, co 2, co 3 lata, różne tytuły, może nawet różne gatunki to... nawet największe korporacje gier video nie mają taki zasobów ludzkich.

Do tego dochodzi czas grania, ile można spędzić przy jednym tytule, który jednak nie jest symulatorem i ma może sandboksową, ale skończoną ilość aktywności.


Ja jednak mam nadzieję i to dość sporą, że wydawcy jednak nie zmienią preferencji graczy. Mobilki zostaną mobilkami, bez względu na moc i rozmiar smartfonów, gry-usługi-multi też będą, ale i będą powstawały czyste single + rynek indyków, który jest super solidny i wielokrotnie daje więcej radochy niż 8/10 AAA.

Patrzę sobie w tej chwili na topy growe Stima i odliczając multiki to mamy tam FM2019 i 18, Witchera 3, GTAV, Total Wara młotkowego, Euro Truck Simulator, Don`t Starve Together, Soulsy trzecie, The Binding of Isaac... patrzę na oceny z zeszłego roku i mamy tam Zeldę, Divinity: Original Sin II, Niera, Cuphead - nie jest źle.

Re: po pierwsze

Lord Bart napisał:
mógłbyś napisać to trochę czytelnie, akapity itd.
-----------------------
Wiem, wiem !, zauważyłem jak już wysłałem . Obiecuję jednak poprawę

Re: Jaka będzie przyszłość gier ? ...

Jak wiadomo gracze głosują portfelami. A, że wybierają gry mobilne i gry-usługi... Przede wszystkim nie należy całkowicie winić wydawców/developerów (w całym moim poście używam obu tych pojęć w kontekście twórców). To są firmy, muszą zarabiać, nikt nie robi gier dobroczynnie. A skoro zysk z gry-usługi przewyższa zysk z gry RPG to czemu mieliby stworzyć to drugie?

Mimo to niektóre prognozy są bardzo przesadzone. To nie jest tak, że nagle przestaną pojawiać się tytuły singleplayer bez dodatkowych płatności. Po prostu będzie (a właściwie już jest) ich mniej. Będą tworzone przez firmy, które nie chcą tylko zarobić, a ich celem jest również zadowolenie fanów. Należy jednak liczyć się z tym, że nie będą to giganty pokroju EA, a raczej średnie i małe studia pokroju Piranha Bytes (Gothicki, teraz Elex), 4A Games (Metra), czy CD Projekt (Wiedźminy, (nie)długo Cyberpunk).

Mogę jeszcze wspomnieć, że według mnie ten stan też nie będzie trwać wiecznie. Za np. 10 lat gracze będą mieć dość kolejnych gier-usług, cała ta idea im się znudzi. Wtedy to popularność będą ponownie zdobywać gry singleplayer. Być może ludzie będą się zachwycać takimi "innowacjami" jak np. całkowite usunięcie płatności dodatkowych . Generalnie mam na myśli to, że obecnie na dobrą sprawę zaczyna się pewna era, której cechą będą gry-usługi. Ale era ta nie będzie trwać wiecznie.

Osobną kwestią są gry mobilne, ale tutaj bym się nie martwił. Moim zdaniem można to porównać do filmików na YT i filmów w kinach/seriali. Obie rzeczy niby podobne, a jednak w rzeczywistości jedno nie ma z drugim zbyt dużo wspólnego. Tak samo jest z grami mobilnymi i hehe "prawdziwymi" . Jedno jest dla kogoś kto chce zabić czas na 10 min., drugie dla kogoś kto chce się zrelaksować i odpocząć. Zupełnie inny odbiorca, inna sytuacja, a jedno nie zastąpi drugiego.

Re: Jaka będzie przyszłość gier ? ...

Gra jako usługa, ale póki co nie zapowiada się żeby pecety czy konsole przeszły do lamusa z prostwj przyczyny: w większym pudle zmieści się mocniejszy procesor, karta graficzna itd. Dlatego złotym Graalem branży jest streaming, czyli przekazywanie obrazu z pudła do telefonu z minimalnym opóźnieniem. Pracuje nad Google, Microsoft i Sony, a pewnie także inni.
Rozwiązaniem może być sieć 5G, ale długo nie będzie, bo działa w falach milimetrowych, co pozwoli kilkukrotnie zwiększyć prędkość i przepustowość połączenia oraz zmniejszyć ceny usługi - teoretycznie. Problemem nie jest to że nic nie obsługuje jeszcze częstotliwości. Rzecz w tym, że fale milimetrowe mają zasięg do kilkuset metrów maksymalnie, i to na otwartym terenie - przy przeszkodach odległość będzie jeszcze mniejsza. Operatorzy będą musieli rozstawiać anteny tuż obok siebie żeby to w ogóle miało sens, więc 5G będzie tylko w centrach dużych miast.

Loading..

Ustawienia


Ustaw kolejność w prawej i lewej sekcji.
Możesz przesuwać elementy również pomiędzy nimi.